Mezőgazdasági gépek motorjainak fejlődése.

 

A dízelmotorokat 1930-as évek elejétől kezdték alkalmazni a mezőgazdaságban. A dízelmotor elterjedését a nagy tömegük, robosztus kialakításuk és magas áruk hátráltatta. A technikai és technológiai fejlődés eredményeképpen a dízelmotorok felzárkóztak az Otto-motorok mellé.

 

 A második világháború után a petróleum (kerozin) a repülőgépek, a benzin a személygépkocsik hajtóanyaga lett. A mezőgazdasági dízelmotorok vagy a régi robusztusok egyhengeres kialakításúak voltak, vagy a tehergépjárművekből átvett megoldásokat kezdték alkalmazni. Az 1960-as évektől folyamatosan kialakult a mai traktormotor felépítése.

 

A fejlesztés nagy előre lépése az elektronikus vezérlés elterjedéséhez köthető. Az EDC (Electronic Diesel Control) elektronikus szabályozóval rendelkező dízelmotorok az 1990-es években jelentek meg az USA-ban.

A dízelmotorok teljesítménynövelését a hengerszám növelésével, és a fordulatszám emelésével lehet legegyszerűbben megvalósítani. A mai mezőgazdasági erőgépek motorjai 4-6 hengeres soros elrendezéssel készülnek. A traktor dízelmotorok fordulatszáma az ötvenes években szokásos 1.200-1.400 fordulat/perc értékről a mai korszerű motoroknál a 2.400-2.800 fordulat/perc értékre emelkedett.

 

Két évtizeddel ezelőtt csak 200-300 bar befecskendezési nyomást alkalmaztak. Ma a traktor technikában is legelterjedtebb Common Rail (közös nyomócsöves) befecskendezésnél 1.800-2.000 bar nyomással juttatják be a hajtóanyagot az égéstérbe. A Common Rail rendszerek kiemelkedő tulajdonsága, hogy a befecskendezési nyomás nem függ a motor fordulatszámától, a befecskendezett mennyiségtől. Az EDC (Electronic Diesel Control) vezérlő elektronika elektromos jelet küld a porlasztók elektromos egységéhez (elektromágnesébe), amely ennek hatására megkezdi a gázolaj befecskendezését. A befecskendezett gázolaj mennyiségét a porlasztó nyitvatartási idejével és a rendszer nyomásával szabályozza a vezérlő elektronika.   

A Common Rail (közös nyomócsöves) befecskendezési rendszerrel együtt lehetővé válik az elégetésre szánt gázolaj mennyiség (dózis) több részletben való befecskendezése, amellyel kedvezően befolyásolható az égés lefolyása, a motor működésének hatásfoka és a kipufogógáz károsanyag összetétele is.

  

Az elmúlt évek gyors technikai fejlődését mi sem bizonyítja jobban mint az idei párizsi SIMA kiállításon bemutatott elektromos traktor. Kérdés már csak az, hogy a traktorgyárak mikor kezdik el sorozatgyártásban ezeknek a modelleknek a gyártását.