A dízel motorok jövője.

A napjainkban feltárt dízelbotrányok, a valós utcai körülmények és a laboratóriumi mérések során más-más programmal más-más emissziót produkáló motorok lebukása alaposan megtépázta szegény dízelek renoméját. Sajnos jelenleg már ott tartunk, hogy hiába készítenek egyre komplikáltabb, elvileg egyre tisztább dízeleket a gyártók, sorra jelentik be a nagyvárosok önkormányzatai, hogy záros határidőn belül kizárják a dízel motorokat a közlekedésből.

A benzinmotorokhoz képest bizonyos terheléseknél sokkal magasabb a nitrogén-oxid kibocsátás, amely jelentős egészségkárosítást jelent a zsúfolt városi környezetben. A gázolaj nem megfelelő (elégtelen) égésekor keletkező, még részecskeszűrőkkel sem 100%-ban megfogható koromszemcsék lerakódnak a tüdőben, amely komoly egészségügyi kockázatot jelent minden nagyvárosban élőnek.

         

Viszont ezekkel szemben nem szabad megfeledkezni, hogy a dízelmotorok nem véletlenül lettek oly népszerűek Európában, és a kamionokat, buszokat sem benzinnel mozgatjuk a gázolaj helyett. A dízel működési elvénél fogva eleve hatékonyabb a benzines technikánál, ami azt is jelenti, hogy minél nehezebb autót mozgat dízelmotor benzinmotor helyett, annál nagyobb a különbség a fogyasztásban, végső soron pedig CO2-kibocsátásban is, a dízel javára. Ezért a nehéz járművek esetében még semmiképp nem lehet eltemetni a dízelt. Még a személyautóknál sem, ha például egy olyan nagy teljesítményű, bonyolult felépítésű dízelmotorról beszélünk, ahol szinte már több a turbófeltöltő, mint a henger.

Azt mindenkinek tudnia kell, hogy ha hasonló teljesítményt benzinből kell előállítani, egy ekkora szörnyeteg legalább kétszer annyi olajterméket éget el, aminek füstjében kevesebb lesz a NOx meg a korom, annál több viszont a globális felmelegedést gerjesztő szén-dioxid.

A dízelmotorokkal középtávon, tehát legalább addig számolnunk kell, amíg nem áraszt el mindent a napenergiával töltött elektromos autókra alapozott mobilitás. Sajnos azt még nem tudjuk pontosan mi lesz a sorsa a jövőre nézve, de lehet, hogy valaki rá fog jönni, hogy nem betiltani kellene, hanem a motor gyártókat korrekt elvárások elé állítani, az elkészült autókat pedig korrekt, valószerű körülmények között mérni.

Természetesen a legnagyobb feladat, hogy a már meglévő, most is szennyező dízelekkel mit lehet kezdeni, mert több millió autósnak Európa-szerte nagy probléma lesz, ha autóikat egyszer csak nem vihetik be a nagyvárosokba és ennek hozománya lesz, hogy eladni sem fogják tudni őket a használtpiacon. A problémára megoldást jelenthet, ha valamiféle támogatással segítik az országok a "piszkos" dízelek lecserélésében az autósokat. Addig is, amíg ők elkezdik ezt a folyamatot, a felelősebb autógyártók némelyike már meg is hirdette a maga programját, hogy a régi dízel motorokat lecseréljék környezetbarátabb dízelekre.