A common rail injektorok a mai dízelmotorok alkatrészei közül igazi finommechanikai alkatrészek, melyek illesztése néhány mikron. A sorozatgyártásban betartott szigorú illesztés mellett is van különbség az egyedi gázolaj átáramlási jellemzők között. Ezt elektronikus „illesztéssel” – kódolással – kell korrigálni. A gyártó elvégzi új injektoroknál, a dízel-szakműhely pedig az injektor felújítása után. A kódolás ma már kötelező művelet, mert e művelet nélkül a dízelmotor járása és működése nem megfelelő.
A common rail injektorok egyedi azonosítóval, kóddal rendelkeznek. A kód azonos típuson belül az adott injektor működési jellemzőit tartalmazza. A kóddal történő illesztés révén az egyes injektorok szállítása kiegyenlítődik, így a hengerek üzeme azonossá, a motorjárás egyenletessé válik, nem utolsó sorban kedvezően hat a fogyasztásra.
Elektromos korrekció
Az injektor egyedi vezérlő jelét, (inputját), kell úgy meghatározni, hogy a kívánt dózist szállítsa az injektor. Az injektor egyedi kódja az ECU (motorvezérlő) számára összetett információ, azt mutatja, hogy a névleges vezérlési értéktől mennyivel kell eltérnie, hogy az injektor az alapadatnak megfelelő értéket szállítsa. Természetesen nem mindenpontos a korrekció. Van, ahol az egyes szállítási karakterisztikát befolyásolja, van, ahol ezeket szakaszokra bontva is korrigálja.
A kódok nem örök érvényűek, mert az injektorok a használatból adódóan kopnak, az elektromos egységek értékei megváltoznak, melynek okán a befecskendezett mennyiségek is változnak befecskendezőnként, amit egyes típusú rendszerek (vezérlések) képesek lekövetni, így automatikusan tudják a kódokat módosítani egy bizonyos határig.
A mérés
A kódoláshoz szükséges információk nem egy önálló próbapadi injektormérésből származnak, hanem az injektor valamennyi szállítási, tömítettségi tulajdonságát felmérő, komplex méréssorozatból. Az állapotvizsgálat teljesen automatikusan fut le az injektor-próbapadon, a vizsgálat több óráig is tarthat. A vizsgálat befejeztével egy mérési jegyzőkönyvet kapunk, amelyből jól látható a befecskendező állapota. Nincs kizárva, hogy a próbapad szoftvere megállapítja a teszt alapján, hogy az injektor már olyan rossz műszaki állapotban van, hogy kódot nem kaphat. Ebben az esetben van lehetőség új és gyári felújított befecskendezők vásárlására vagy a „hibás” befecskendező teljes felújítására, amit a javítást követően újra az injektor-próbapadon tesztelnek és kódolnak.
Úgy gondolom, hogy a Common rail rendszer alkatrészeinek felújítása és kódolása elég összetett feladat, ezért javaslom, hogy mindig olyan Diesel szakműhelybe vigyék javíttatni alkatrészeiket, ahol rendelkeznek gyártói háttérrel és megfelelő mérő- és tesztpaddal, mert a nem megfelelő szaktudással és mérőberendezéssel javított alkatrészek élettartama drasztikusan lecsökkenhet.